Hnedý alebo biely cukor? Ktorý je zdravší?

Odpoveď vám priblížime v nasledujúcich riadkoch. Avšak pravdou je, že samotná otázka by mala znieť trochu inak: Aké množstvo cukru je zdravé prijímať?

Cukor je, samozrejme, pre náš organizmus nevyhnutný, pretože preň znamená cenný zdroj energie. Ak ho má telo nedostatok, dostaví sa vyčerpanosť a mozog prestáva pracovať. Na druhej strane, pálčivejšou otázkou je dlhodobá nadmerná konzumácia cukru, ktorá v kombinácii s nezdravým životným štýlom dláždi cestu mnohým závažným zdravotným problémom.

Rafinovaný verzus prírodný cukor

Ak máte dilemu, či sladiť bielym alebo radšej hnedým cukrom, mali by ste vedieť, že podstatný rozdiel medzi nimi nie je. Biely cukor získal prívlastok „nezdravý“ hlavne preto, že je rafinovaný, čiže chemicky čistený. V praxi to vyzerá tak, že zo základnej suroviny – cukrovej repy alebo trstiny – sa získava sladká šťava, ktorá sa čistí a potom zahusťuje, čím vznikajú hnedé kryštáliky cukru. Takto získané sladidlo sa ďalej upravuje – rafinuje, aby získalo svoju čistú bielu farbu.

Hnedý cukor je o čosi zdravšou alternatívou, pokiaľ ide o cukor trstinový (označovaný aj ako turbinado, muscovado či demerara). Pri jeho spracovaní sa totiž vynecháva krok chemického čistenia, vďaka čomu si zachováva určité množstvo vitamínov a minerálnych látok. Na tie sa však nespoliehajte – v porovnaní s tým, koľko ich bežne prijmete napríklad v ovocí a zelenine, je zastúpenie zdravých látok v trstinovom cukre naozaj mizivé.

Stále platí, že obidva druhy cukrov sú silnou energetickou náložou s porovnateľným zastúpením sacharózy – v klasickom repnom cukre nájdete 99,8 %, v prírodnom trstinovom „len“ 96,7 %. Ak sa teda chystáte žiť zdravšie, len farbou cukru to ozaj nezmeníte.

Vedeli ste, že…?

O tom, že jete o čosi zdravšiu alternatívu cukru, vám nemusí napovedať samotná farba. Hnedý cukor môže byť tiež vyrobený z cukrovej repy, len býva šikovne prifarbený karamelom alebo melasou, aby bol v očiach spotrebiteľov atraktívnejší.

Hnedý trstinový cukor pochádza z plodiny, ktorá sa pestuje v Amerike či Ázii, aj preto môže byť cena nefalšovaného trstinového cukru oveľa vyššia. Navyše, prírodný cukor získaný z trstiny nemá paradoxne hnedú, ale svetlobéžovú farbu.

Sladké alternatívy

Ak hovoríme o zdravšom sladení, existujú ešte lepšie alternatívy než prírodný hnedý cukor. Odborníci na zdravú výživu kladú na prvé priečky napríklad obyčajný včelí med, najlepšie od tunajšieho včelára. Má síce rovnako vysoký podiel kalórií ako biely cukor, poteší však svojimi zdravotnými benefitmi, ako sú posilňovanie imunity, budovanie zdravej mikroflóry v črevách, ale aj antioxidačné, antiseptické či antimikrobiálne účinky.

Priaznivcov zdravého sladenia poteší aj javorový sirup, ktorý okrem prírodných cukrov obsahuje aj mangán, železo, vápnik, vitamín A či vitamíny skupiny B. Do tretice sem môžeme zaradiť melasu, ktorá je paradoxne odpadom – pozostatkom kryštalizácie pri výrobe rafinovaného bieleho cukru. Zachováva si však určité prospešné látky, ako napríklad vápnik a železo. Hovorí sa aj, že spomedzi zdravých sladidiel má najvyššie zastúpenie antioxidantov.

Zdravý cukor je kontrolovaný cukor

Bez ohľadu na to, aký typ sladidla uprednostňujete, cukor bude pre vás predstavovať zdravotné riziko zakaždým, keď ho vo vašom jedálničku bude prebytok. V prípade cukru ide o tzv. prázdne kalórie, teda čistú energiu bez živín. Ženy by podľa odporúčaných denných dávok mali prijať v priemere 25 g cukrov, čo sa rovná asi šiestim čajovým lyžičkám, zatiaľ čo muži 38 g (asi deväť čajových lyžičiek). Avšak závisí to aj od vášho celkového energetického výdaja v priebehu dňa. Ak máte pravidelný pohyb a veľa cvičíte, vaše telo si právom vypýta viac sacharózy.

Netreba zabúdať ani na to, že cukor, ktorý si pridávame do jedla sami, nie je jediným zdrojom „sladkého“. Nachádza sa v cukrovinkách, konzervovaných potravinách, ochutených mliečnych výrobkoch a polotovaroch či v obľúbených sladených nápojoch. Často ho prekvapivo obsahujú aj potraviny, od ktorých by ste to určite nečakali, napríklad šunky. Základom teda je snažiť sa množstvo cukru vo svojej strave obmedziť, resp. vyvažovať ho zdravou stravou s vysokým obsahom živín a vlákniny a, samozrejme, pohybom.

Vedeli ste, že…?

Ideálne je prijímať cukor v jeho najprirodzenejšej podobe – vo fruktóze obsiahnutej v ovocí, ktoré je bohaté na vlákninu. Tá sa postará o to, že koncentrácia cukru v krvi sa bude zvyšovať pozvoľna.

Niekoľko tipov na záver

  • Ak máte chuť na sladké, skúste si pripravovať domáce pochúťky, v ktorých viete množstvo cukru kontrolovať.
  • Zabudnite na umelé sladidlá. Síce majú nižší obsah kalórií než klasický cukor, no telo klamú svojou sladkou chuťou, a tak paradoxne problémy s pribúdaním na váhe neriešia, iba telo zbytočne zmätú a vytvoria ešte silnejšiu závislosť od sladkého.
  • Pri varení a pečení si vyberajte cukor aj podľa typu pokrmu – niektoré alternatívy klasického cukru totiž môžu zmeniť chuť či farbu jedla, prípadne ich treba používať v menšom množstve.
  • Odborníci na zdravý životný štýl tvrdia, že k cukru by sme nemali pristupovať ako k odmene – vedie totiž k pestovaniu tzv. emocionálneho jedenia. A to je priamym spúšťačom závislosti od cukru.
.

Mohlo by sa vám páčiť

Zanechajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *