Potraviny, ktoré vám zlepšia náladu

Na našu psychiku pôsobí množstvo faktorov. Niektoré neovplyvníme, no na mnohé máme dosah. Jedným z nich je strava. Tým, že do svojho jedálnička zaradíme potraviny, ktoré sú prospešné pre mozog, pozitívne ovplyvníme aj našu náladu. O aké potraviny ide a vďaka čomu sú účinné?

Odmalička počúvame, že keď budeme jesť ovocie a zeleninu, budeme zdraví. Nejde však len o fyzické zdravie. Potrebuje ich aj naša myseľ. Môžeme jej pomôcť cvičením, neustálym rozvojom, ale aj konzumáciou potravín plných minerálov, vitamínov a iných prospešných látok.

Podporte hormón šťastia

Orechy a semiačka obsahujú proteíny, zdravé tuky, vlákninu či tryptofán – aminokyselinu, vďaka ktorej vzniká sérotonín, teda hormón šťastia. Obsahujú aj zinok a selén, ktoré blahodarne pôsobia na fungovanie mozgu a znižujú riziko vzniku depresie.

Na tvorbe sérotonínu má zásluhu aj črevná mikroflóra. Aby sme ju udržali v ideálnom stave, potrebujeme probiotiká, ktoré vznikajú prirodzene napríklad počas fermentácie. Fermentované potraviny, ako sú jogurty, kefír, kombucha alebo kyslá kapusta, sa navyše starajú aj o zdravie mozgu. Omega-3 mastné kyseliny zvyšujú hladinu sérotonínu, potláčajú smútok aj ospalosť a zlepšujú náladu. Nájdeme ich najmä v rybách ako losos, sleď, tuniak či sardinka.

Ovocie a zelenina – nenahraditeľné duo

Z ovocia sú podporovateľmi dobrej nálady najmä banány a bobuľové ovocie. Banány sú skvelou voľbou pre vysoký obsah probiotík a vitamínu B6, ktorý sa podieľa na vzniku sérotonínu a dopamínu. Výbornou vlastnosťou banánov je, že stabilizujú hladinu cukru v krvi. Bobuľové ovocie je plné antioxidantov, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu v boji proti oxidačnému stresu, teda nerovnováhe škodlivých látok v tele.

Spomedzi zeleniny stoja za zvýšenú pozornosť hlavne špenát a špargľa, ktoré sa pýšia vysokým obsahom kyseliny listovej. Tá má pozitívny účinok na neurotransmitery zlepšujúce náladu. Strukoviny sú zase výborným zdrojom vitamínov skupiny B, zinku, horčíka, selénu a železa, ktoré tiež pozitívne vplývajú na psychiku.

Šálku kávy, prosím

A teraz to najlepšie. Ak ste niekedy mali výčitky, že ste si po dobrom obede dali kávičku s čokoládou, rýchlo na ne zabudnite. Medzi potraviny, vďaka ktorým sa budete cítiť lepšie, patrí totiž aj obľúbený nápoj a čokoláda, i keď len horká a s minimálne 70 % obsahom kakaa. Nachádza sa v nej kofeín, teobromín a látky podobné kanabinoidom, ktoré podporujú pozitívnu náladu. Čokoláda pomáha zvládať stresové situácie a je rýchlym zdrojom energie pre náš mozog. Káva zabraňuje únave, zlepšuje pozornosť a zvyšuje hladinu dopamínu, ktorý pozitívne ovplyvňuje náladu. Potešujúce je, že tak pôsobí aj káva bezkofeínová.

Výber potravín, vďaka ktorým môžeme pozitívne ovplyvniť to, ako sa cítime, je naozaj rozmanitý, preto si v ňom každý nájde bez problémov to svoje. Či už si však vyberieme to, alebo ono, netreba zabúdať na jedno – jedenie v strese, narýchlo, nebodaj niekde postojačky či za pochodu rozhodne na pohode a dobrej nálade len tak ľahko nepridá. Zaraďme preto do svojho jedálnička nielen vhodné potraviny, ale aj čas potrebný na to, aby sme si ich mohli vychutnať.

.

Mohlo by sa vám páčiť

Zanechajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *